Cykelhelvete

Som ni förstår av rubriken är tillvaron allt annat än bra. Min Tyska (skit)ram har på något mystiskt sätt förstört gängorna på mitt bakhjul. Efter en mycket trevlig testrunda skulle lite finjusteringar med kedjespänning fixas och vad händer? "Track-nutsen" på båda sidorna fastnar på grund av att gängorna totalhavererar.
Så nu är ju fråga (1), varför pajjade gängorna? Mitt första antagande var att jag dragit åt för hårt, men är det rimligt? Jag upplevde inte att jag drog åt håradare än vanligt. Eller har det med att göra att drop-outsen inte är helt raka, utan skevar aningen utåt? Fråga (2) går det att byta ut eller gänga om delen som är trasig på bakhjulet? Om inte är det någon som har ett bakhjul till låns (till Monarken) tills jag hunnit bygga ett nytt hjul?
Det är så jävla frustrerande när man inte lyckas lösa cykelproblemen själv, så om någon av er har några goda tips eller en hjälpande hand är jag mer än tacksam! För fyfan för att vara helt cykellös!

/Christofer

20 kommentarer:

Martin B sa...

Fan vad tråkigt. jag trodde att hag pajade gängorna på mitt bakhjul innan retaard'en. Jag drog åt jävligt hårt och så small det till, det lät som att något sprack typ. Men jag har inte märkt något än så länge, ignorerar det tills vidare... Jag har just nu 2 kompletta cyklar och kan knappt cykla alls. så du får gärna bakhjulet från min retaardcykel, hör av dig i så fall. Vet inte om axeln går att byta på dina nav, är det formula? Googla saken

Simon Busk sa...

Jag har aldrig pajjat några gänger, men jag har ett kolfiber bakhjul du kan få låna, stort drev som fan... typ 24 där bak och tub-däck. Men det är tri-spoke kolfiber!

Jon sa...

Axeln ska väl kunna bytas? Frågan kvarstår dock, vad strippade gängorna?
Vore ju drygt om du bytte axel och sedan händer samma sak igen...

Johannes sa...

Jag hade en mutter som gängade fast sig. Jag fick en ny axel av trackbikeshop som hade sålt navet till mig. Ändå är det sjukt konstigt vad som fuckat gängorna. Den måste ju har roterat på något sätt om det är hela vägen runt, vilket betyder att du till och med dragit för löst. Varför kan du inte skruva tillbaka muttrarna är det inte där ramen nuddade axeln som det är paj?

Johannes sa...

Tror föresten att du kan köpa axlar lite varsomhelst, kommer ihåg att jag och joel har tittat på axlar på fridhem(lilla).

Christofer sa...

Grejjen är den att jag tror gängorna gick sönder under bulten, vilket gör det hela än mer märkligt. Och frågan är ju hur man felsöker, utan att ta sönder en axel till.

Jag tror, utan att riktigt veta, att problemet var att drop-outsen var lite sneda, så när jag drog åt på ena sidan drog sig axeln på den andra sidan. Har böjt till drop-outsen nu, men har inget hjul att testa med och är inte säker på att jag skulle våga om jag hade ett. moment 22..

Frågan är också om axeln verkligen går att byta när det är ett nav med, vad kallas det, slutan lager?

Martin: Schysst som fan! Hör av mig om jag inte lyckas lösa det.

Martin B sa...

Hrm, menade ju att du får låna hjulet, men det förstod du säkert... ;-)

Johannes sa...

Har du inte några gamla bultar som du kan försöka dra på axleln? Ibland går det ju att typ "gänga" tillbaka gängorna om man tar en bult med "fina" spår och sktuvar den fram och tillbaka ett par gånger.

Simon Busk sa...

ta ett gammalt skräphjul, typ ett du hittar på en död och rostig cykel i en buske. Det är ett alternativ, jag har ett SS bakhjul jag kan offra till försöksgudarna om du är sugen...

föresten, johannes du har ju fixat en jävla massa mekar grejer. Jag bor i en cykel-kyrkogård, ska inte jag börja samla ihop gamla ramar och sen har vi ett litet rat-bike seminarium? Redan nu står det en bianchi vento utan styrlager i min källare och väntar på att bli ett tempo-monster. Jag tänker mig även att vi kanske skulle kunna bygga ihop en nöd-cykel, till pistarder som får sin cykel stulen, krockad eller förstörd...

Christofer sa...

Bra tips Simon. Hade samma tanke, men har bara ett hjul med snabbkoppling hemma - alltså påverkas inga gängor.

Jag får nog se mig besegrad och besöka fridhem.

Tack för tipsen!

Johannes sa...

Jag är riktigt sugen på "rat-tempo" cykel, tror bara att vi ska börja såga och svetsa snart. Har tänkt på om man inte skulle leka med glasfiber och bygga den riktigt aero-rat-tempo. Styrlager har jag som ligger och skräpar. Hur går det med plaströren?

Johannes sa...

Ta allt!

Jon sa...

Aero-rat-tempo! Nu snackar vi vinterprojekt delux grabbar! Det här kan bli hur fett som helst!

Simon Busk sa...

Plaströren gick åt helvete, dom var alldeles för hårda och skröpliga. Gick sönder när jag trampade på det, biltema/silvan står på schemat nu!

Christofer sa...

Hur blir det i kväll, något planerat?
Jag har nämligen en fungerande cykel igen & är jävligt sugen. Tack Martin och JP för all hjälp!

oldini sa...

Cykling lördag någon??

Simon Busk sa...

15:45 på stationen möts vi den här gången. Ta med karta, penna och ett kollegieblock...

Jon sa...

Simon ringde just och han kommer bli ca 20min sen.
Så håll ut till 16:05 typ...

Anonym sa...

Oj oj, New York aer ju minst lika stort som Malmoe!

Anonym sa...

Hörrrruuu! Censurera inte!